
* اهمیت حماسه 9 دی را در چه می بینید؟ لطفاً موضوع را تشریح نمایید.
** 9 دی در واقع پاسخ به یک تقابل بسیار خطرناک و پیچیده به نام فتنه سال 88 بود، فتنهای که دشمن از تمام تجارب قبلی و سرمایه خود در موارد قبلی و در طول 30 سال انقلاب بهره گرفت و هر چه داشت به میدان آورد و یک مقابله بسیار پیچیدهای را در نظام جمهوری اسلامی آغاز کرد. حماسه 9 دی زمانی رخ میدهد که ابعاد مختلف این فتنه و حرکت نظام سلطه و جریانی در داخل کشور که با جریان خارجی یکپارچه در مقابل نظام ایستادهاند، برای مردم کاملاً آشکار میشود. ما روزهای تعیینکننده فراوانی در تاریخ انقلاب داریم هر یک از این ایام قلههایی در تاریخ انقلاب اسلامی است. خرداد 42، عاشورای 57، 22 بهمن 57، 19 دی قم و 23 تیر 78 از این دست تاریخهاست. روزهای پرافتخاری نیز در طول دوران دفاع مقدس داریم همچون فتح خرمشهر، فتح المبین، والفجر 8، کربلای 5 و... اما سؤال این است که چه عواملی 9 دی و آن حرکت مردمی عظیم را تبدیل به یک رویداد بارز نمود و به تعبیر مقام معظم رهبری در تاریخ انقلاب ماندگار شد، باید گفت تنها حرکت مردمی که غربیها و بسیاری از رسانههای غربی به آن اعتراف و آن را با حرکتهای مردمی اول انقلاب مقایسه کردند، 9 دی بود. آنها میگفتند در 20 سال گذشته چنین رویدادی اتفاق نیفتاده است.
این حرکت یک ویژگیهایی هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی داشت که آن را ممتاز و برجسته کرد. قطعاً مقام معظم رهبری وقتی از 9 دی سخن میگویند منظورشان وقایعنگاری و نگاه به یک رویداد در گذشته تاریخ انقلاب نیست، بلکه نگاه رهبری به مدیریت آینده انقلاب است و از ما انتظار دارند که از حرکت انقلاب راهبرد و خطوط آینده را استخراج کنیم. در 9 دی یک مجموعه عواملی وجود دارد که برای استمرار انقلاب و حرکت آن کارگشاست.
* این مؤلفههایی که میفرمایید شامل چه مواردی می شوند؟
** برای شناخت بهتر این مشخصات باید به سخنان رهبر معظم انقلاب مراجعه کرد. چرا که ایشان به خوبی این موضوعات را تبیین کرده اند. ما در ستاد بزرگداشت حماسه 9 دی همه سخنان حضرت آقا را تدوین، بررسی و تحلیل محتوا کردهایم. ایشان در 32 عبارت بسیار عمیق این حماسه را به لحاظ خاستگاه، ریشهها، ابعاد، آثار و پیامدها توصیف کرده اند. ویژگیهای اصلی 9 دی شامل چهار عنصر اساسی و عامل تعیینکننده است. عامل اول ایمان مذهبی و باورهای دینی ملت ایران است. از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حضرت امام بر همین اساس بود که آن نهضت عظیم برای مبارزه با شاه را راه انداختند، در دفاع مقدس نیز همین طور بود. یعنی آن باورهای دینی و ارزشها درونمایه حرکت ملت ایران بود.
رزمندگان ما احساس میکردند و میدانستند که در جایگاهی قرار گرفتهاند که در حال دفاع از ارزشها و اسلام هستند. در سال88 نیز مردم احساس کردند که ارزشهای اساسی و پایهایشان به خطر افتاده و برای دفاع از ارزشها به میدان آمدند. مردم متدین احساس کردند دین در فتنه88 به چالش کشیده شده است.
عنصر بعدی، فرهنگ کربلا، اباعبدالله وعاشورا بود. انقلاب اسلامی تحت تأثیر فرهنگ عاشورا، هویت آن و پیامهای آن قرار گرفته و این موضوع الهامبخش بوده است. مردم ما این حضورشان را در دفاع مقدس در ادامه حرکت امامحسین(ع) میدانستند. جملهای که امام فرمودند خون بر شمشیر پیروز است واقعاً در کل حرکت انقلاب ظهور و بروز داشته است. بنابراین این انقلاب تحت تأثیر فرهنگ عاشورایی بوده است. زمانی در فتنه سال88 به اباعبدالله، مراسم عزاداری و خیمههای امامحسین(ع) در خیابان انقلاب جسارت شد، شعارهای ساختارشکن در روز عاشورا همزمان با شهادت امام حسین(ع) سر داده شد و پرچم عزاداری امام حسین(ع) به آتش کشیده شد، آن وقت برای مردم کاملاً شفاف شد که این جریان با چه مسائلی سر و کار دارد و به تعبیر مقام معظم رهبری غبارها کنار رفت. پس از آن چهره درونی جریان فتنه کاملاً آشکار شد، قبل از حادثه عاشورا غبارها و تردیدهایی بود. قبل از آن در 16 آذر به حضرت امام(ره) اهانت شده بود، قبل از آن در روز قدس شعارهای اصلی انقلاب به سخره گرفته شده و زمینههایی فراهم شده بود اما عاشورا اوج فتنهگری بود و عاشورای مردم را برانگیخت. عاشورا همچون آتشفشانی یک اقیانوس را در کشور به راه انداخت.
عنصر بعدی، نقش خود رهبر معظم انقلاب و جایگاه ایشان است، هم در مدیریت فتنه و هم در پیشگیری از آسیبپذیریها و هم در آگاهسازی و روشنگری جامعه. یعنی آن کسی که فتنه را مهار کرد، آن کسی که به تعبیر حضرت آقا فضایی که ایجاد شده بود را باطل کرد، خود مقام معظم رهبری بودند. رهبر معظم انقلاب با شجاعت، تدبیر حکیمانه و درک، تحمل و برآورد درست و با هوشیاری که به جامعه داد برای جامعه به تدریج لایههای مختلف جریان فتنه را آشکار کرد. بنابراین نقش رهبری در این مدیریت بسیار تعیین کننده بود.
عنصر چهارم، بصیرت، آگاهی و حضور مردم بود. نقش مردم را همیشه در طول انقلاب به طور برجسته شاهد بودهایم و حرکتهای مردمی تأثیر راهبردی در تولید قدرت در انقلاب اسلامی داشته است. قدرت ما در حضور مردم بوده و آن عاملی که جریان فتنه را شکست داد رهبری هوشمندانه مقام معظم رهبری و تبعیت کامل مردم همراه با بصیرت و حضور بهموقع در صحنه بود که درونمایه آن همانطور که اشاره کردم اعتقادی و دینی و نصرت الهی بود. حضرت آقا فرمودند آن چیزی که مردم را به خیابان آورد اراده الهی بود. فرمودند هر کار کوچکی حتی یک اجتماع 1000 نفری نیاز به مدیریت دارد، اما آن چیزی که این حضور عظیم مردمی را رقم زد، خواست و اراده الهی بود. از ابتدای انقلاب یکی از سرمایههای اصلی نظام همین مردم بودند که در شکلگیری انقلاب اسلامی، مقابله با تهدیدات مختلف، پیشرفت کشور و در تمامی عرصه ها نقش بیبدیلی داشتند.
* اگر مایل باشید کمی به بررسی پشت پرده فتنه و این نکته که این حادثه چه تأثیری بر آرایش سیاسی کشور داشت بپردازیم.
** فتنه 88 یک فتنه بسیار پیچیده بود. ما از ابتدای انقلاب فتنه گری را به شکلهای مختلف داشته ایم. اما پیچیده ترین آنها فتنه 88 بود که تشخیص را برای خیلیها مشکل کرد. در بعد خارجی به طور قطع ما شاهد طراحیهای دقیقی بودیم، 3 مجموعه در فتنه 88 فعال بودند. یکی دفاتر ویژه غربیها بود که تجربه انقلابهای رنگی و براندازی را در کشورهای مختلف دارند. این دفاتر فعال در کشورهای مختلف بودند، از جمله دفتر ویژه امریکا در دبی که برخی از نخبگان جریانات سیاسی را جذب کرده و به آنها آموزش داده بود و همچنین با انجام شبکهسازی از برخی از جریانات و گروههای سیاسی و روشنفکری حمایت میکردند. از چندین سال پیش هم بر روی این پروژه کار کرده بودند. بعضی از آنها به مدت 2 دهه درگیر موضوع بودند. مقام معظم رهبری فرمودند که آن چیزی که شما در کف خیابان در فتنه 88 دیدید همه ماجرا نبود، این فتنه عقبه، اهداف خطرناک و ابعاد گستردهای داشت.
گروه دوم مؤثر در فتنه در محیط خارجی کانونهای تئوریک و آکادمیک بوده که به عنوان اتاق فکر محسوب میشوند.
حدود 700 الی 800 کانون در غرب وجود دارد که علیه ایران فعال هستند و روشهای مقابله با ایران را فرموله و تئوریزه میکنند. شیوههای مقابله غرب و سیاست خارجی دولتهای عربی عمدتاً تحت تأثیر کارهای تئوریک این کانونها بوده است. آنها از مدتها قبل بر روی فتنه انگیزی در ایران کار کردهاند و در اسنادی که توسط آنها تهیه شده یکی از فرصتهای نظام را فرصتهای انتخاباتی معرفی و شیوههای مختلفی را نیز برای تأثیرگذاری بر آن مطرح میکنند. یک شیوه تلاش برنامهریزی شده برای کاهش مشارکت است، یا تحریم انتخابات است و اینکه این را القا کنند که نظام نتوانسته مشارکت حداکثری را انجام دهد، بنابراین از مشروعیت لازم برخوردار نیست. شیوه دیگر، برانگیختن جریانات خاموش است برای تأثیرگذاری بر روی انتخابات، یک شیوه دیگر تولید تنشها، ناآرامیها و بیثباتسازی همزمان با انتخابات و امنیتی کردن فضا است و شیوههای مختلف برای آن طرحریزی و برنامهریزی میکنند. این جریانات کارهای تئوریک فراوانی کردند که چگونه میتوانند از فضا سوء استفاده کنند. فتنهای که در سال 88 شاهد آن بودیم پیشینه 20-15 ساله داشت.
کار فکری و تئوریک انجام دادند و برای آن برنامهریزی و شبکهسازی کردند و پول خرج کردند تا در یک فرصتی همچون فرصت انتخاباتی بتوانند از آن استفاده کنند. گروه بعدی که بسیار مهم است، سفارتخانهها بودند. در فتنه 88، 17 سفارتخانه غربی فعال بودند. فعالیت آنها شامل جمعآوری اطلاعات حساس کشور، ارتباط هدفمند با برخی از نخبگان و بعضی از مراکز، برگزاری جلسه با برخی از نخبگان سیاسی مخالف نظام، تجزیه و تحلیلهای دورهای و سنجش میزان تغییرات در جامعه ایران بوده است. برخی از این سفارتخانهها مثل انگلیس تجهیز مخالفین را نیز انجام میدادند و از آنها حمایت میکردند و حتی عوامل آنها در کف خیابان و در میان اغتشاشگران دستگیر و محاکمه شدند. یعنی هم دفاتر ویژه هم مراکز آکادمیک و تئوریک و هم سفارتخانههای غربی در این ماجرا فعال بودند. بنابراین یک کار طراحی شده برای براندازی نظام جمهوری اسلامی را دولتهای خارجی در پیش گرفته بودند، منتهی این فروپاشی باید توسط عوامل خارجی دنبال میشد یعنی با استفاده از تمام ظرفیتهای دولتهای غربی، ظرفیتهای رسانهای، ظرفیتهای کار تئوریک، سرویسهای امنیتی و جاسوسی و سفارتخانهها علیه نظام.
نکته بعدی این است که فتنه یک بزنگاه برای همه جریانات سیاسی داخلی بود که در یک چالش بسیار عمیق و پیچیده قرار گرفتند. درواقع یکی از شاخصهایی که براساس آن میتوان میزان همراهی جریانات سیاسی، احزاب و گروهها و میزان زاویه آنها با نظام را بررسی کرد همین فتنه 88 بود. در این فتنه مشخص شد که غرب برای نفوذ بر روی بسیاری از افراد سالهای سال کار کرده است. عدهای عقدههای سیاسی را به نمایش گذاشتند، در مورد عدهای مشخص شد که دشمنان کاملاً بر آنها نفوذ دارند، عدهای در مقابل نظام ایستادند و به تعبیر مقام معظم رهبری خیانت بزرگ را رقم زدند. درواقع هر کدام به اندازه میزانی که با نظام زاویه داشتند، به تقابل پرداختند و چهره حقیقی و میزان همراهی واقعی آنها با مردم در فتنه 88 کاملاً آشکار شد. برخی از این جریانات هم کاملاً از گردونه انقلاب خارج شدند. کسانی با شعار اصلاح طلبی در مقابل نظام ایستادند و پیاده نظام دشمن شدند و جایگاه خود را به عنوان یک حزب سیاسی از دست دادند. در این فتنه همچنین مشخص شد که برخی بر مبنای یکسری تحلیلهای غلط و ناکافی یا تحت تأثیر تحلیلهای دیگران و توجه نکردن به شاخصهایی که رهبری مشخص میکنند، شکست خورده و راحت بازیچه می شوند. برخی دیگر هم با تحلیلهای غلط خود سکوت کردند و در لحظهای که انقلاب به آنها نیاز داشت حضور به هم نرسانیدند. قطعاً حضور با تأخیر و چند مدت بعد، از ارزش آن موضع و تأثیر آن میکاهد. برخی با چند هفته تأخیر آمدند. برخی همزمان با حماسه 9 دی آمدند. برخی بعد از حماسه 9 دی بود که متوجه شدند صحنه، صحنه نبرد با نظام جمهوری اسلامی است. نمره این افراد در این آزمون بزرگ متفاوت است. آنانی که همراهی کردند و جریان فتنه را تقویت کرده و سکوت کردند، وضعیتشان متفاوت است. کسانی هم به طمع تصاحب قدرت کاملاً در دام دشمن افتادند. عدهای نیز تحت تأثیر فرزندان و بیتشان و احزاب و گروههای سیاسی که به آنها منتسب بودند به وظیفه خود عمل نکردند. اما بسیاری نیز در این فضای غبارآلود و فضایی که به گفته رهبر انقلاب حق و باطل با هم آمیخته بود، با بصیرت عمل کردند. آنان از مواضع رهبر انقلاب حمایت کردند و به تبیین مواضع ایشان پرداختند و از روز اول شجاعانه در مقابل فتنه ایستادند. درواقع افراد زیادی ثابت قدم بوده و در این صحنه فعال عمل کردند.
* در این بین نقش رسانهها را چگونه ارزیابی می کنید. فضای رسانه ای انصافاً بر روی بسیاری از خواص اثرات منفی بر جای گذاشت.
** رسانهها سعی میکردند فضا را به گونهای مدیریت و مهندسی کنند که دلخواه جریان های سیاسی باشد. بخصوص رسانههای جریان معاند و فتنه تلاش می کردند وانمود کنند که یک رویارویی بین دو گروه از مردم به جریان افتاده است. فتنهگران و اغتشاشگران را به عنوان مردم و اغتشاشات را به عنوان یک مسئله و چالش امنیتی فراگیر در سطح کشور معرفی می کردند. رسانههای غربی در تبیین این فضا و معرفی این گونه فتنه نقشآفرینی و تلاش کردند. در این میان نظام جمهوری اسلامی بدون اینکه وضعیت بحرانی و ویژهای را اعلام کند، بدون اینکه به سپاه و ارتش مأموریتی واگذار کند، فقط به ناجا برای تأمین امنیت اجتماعی مأموریت داد. در فتنه 88 هیچگاه وضعیت بحرانی یا فوقالعاده اعلام نشد، یعنی نظام از ظرفیتهایش استفاده و رهبری به خوبی موضوع را مدیریت کردند. این مسئله علیرغم برخی آسیبپذیریها و مشکلات موجود بود. یک جاهایی پیشبینیهایمان و برخوردهایمان درست نبود و بهتر میتوانستیم عمل کنیم، میتوانستیم پیشبینی کرده و بعد پیشگیری کنیم، اما با وجود همه این اشکالات و با اینکه فتنه نیز بسیار پیچیده و عمیق بود، وضعیت بحرانی ایجاد نشد. شما به کشورهای دیگر نگاه کنید، یک گروه اغتشاشگر برانداز که یک چالش امنیتی را در کشوری ایجاد میکنند، سریعاً ارتش را به میدان میآورند. تانکها را برای مقابله با یک گروه اغتشاشگر به خیابان میبرند. اما نظام فضاسازی کرد و از همان روزهای اول با بهترین روش این مسئله را مدیریت کرد. روز بعد از انتخابات، مقام معظم رهبری با موسوی جلسه گذاشتند، سپس با ستاد جلسه گذاشتند و آنها را به قانون دعوت کردند. بعد هم فرصت اعتراض را یک هفته تمدید نمودند. گروهی را نیز برای نظارت به بازنگری مشخص کردند. بعد که روشن شد مسئله اینها تقلب در انتخابات نیست و تقابل با نظام است، رهبر انقلاب بتدریج جریان فتنه را ملامت کردند و لایههای مختلف این جریان را بازخوانی و برای مردم تبیین فرمودند. در نماز جمعه 29 خرداد نخستین حماسه بزرگ شکل گرفت. یک نماز جمعه بینظیر و تاریخی که در واقع قبل از حماسه 9 دی ماه یک حماسه بزرگ را رقم زده بود. حماسه بزرگ 29 خرداد و خطبههای رهبر معظم انقلاب در جبهه باطل ریزش فوقالعادهای را ایجاد کرد. بتدریج روشنگریهای رهبر حکیم انقلاب کمک کرد و جریان فتنه نیز رفتارها و تقابلش با پایههای اصلی قدرت نظام یعنی دین، ارزشها، امام و رهبری را جدیتر و آشکارتر نمود.
* شما از تقابل فتنه گران با دین سخن گفتید. رهبر معظم انقلاب در همین دیدار اخیرشان با ستاد بزرگداشت حماسه 9 دی فرمودند که «روح دیانت مردم» حماسه 9 دی را رقم زد. حماسه 9 دی را از این زاویه چگونه ارزیابی میکنید؟
** مقام معظم رهبری دو توصیه به ستاد بزرگداشت 9 دی داشتهاند. توصیه اولشان این بود که مراقبت کنید تا کارهای شعاری غلبه پیدا نکند. البته یک نکتهای را فرمودند که آن رسانهای نشد و آن اینکه شعار مهم است و ضرورت دارد، اما مواظب باشید کار شعاری غلبه پیدا نکند. بهطور طبیعی اگر قرار است این فتنه بسیار پیچیده که در بستر جنگ نرم به جریان افتاد و این حماسه بزرگی که با تکیه بر دین شکست این فتنه را رقم زد، بخواهیم با کارهای تبلیغی وسطحی و کمتأثیر به جامعه معرفی کنیم، کاری انجام ندادهایم و فلسفه وجودی این ستاد را زیر سؤال بردهایم. توصیه دوم رهبر معظم انقلاب که ایجابی بوده و نقش مکمل توصیه اول را داشت، این بود که روح حرکت 9 دی را تبیین کنید. روح این حرکت همان عناصر اصلی که موجب خلق این حماسه شد می باشد: دینداری مردم، حضور مردم در صحنههای مختلف، عاشورای ابی عبدالله حسین(ع) و... در 9 دی یک حرکت عظیم مردمی شکل گرفت که این حرکت یک روح داشت و آن احساسی بود که طی آن این حماسه رقم خورد. 9 دی یک تفاوت با 22 بهمن و سایر راهپیماییها داشت، مردم همه آمده بودند که حضور خود را به نمایش بگذارند. این حادثه یک برائت عمومی بود، یک اعلام تنفر نسبت به قدرتهای متعرض و جریان فتنه در داخل بود. یک حرکت عاشورایی، حسینی و حماسی بود که از حسینیهها و مساجد شکل گرفت و این موج را رقم زد. جمعیت بسیار متراکم برای دفاع از انقلاب و رهبری داده بودند. عکس و پلاکارد و پوستر در حمایت از شخص خاصی نبود. تمام کسانی که در انتخابات 22 خرداد رأی داده بودند، تقریباً آمده بودند. کارشناسان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی وقتی جمعیت حاضر در تهران را برآورد کردند، حدود 4 میلیون تا 4 میلیون و 700 هزار نفر را تخمین زدند. از میدان انقلاب تا میدان امام حسین حتی در خیابانهای دماوند تا پمپ بنزین قاسمآباد در سبلان و خیابانهای فرعی جمعیت داشتیم و متأسفانه رسانههای ما هم غافلگیر شدند. تصاویر فعلی ما تنها تا پل حافظ را بیشتر پوشش نمیدهد. جمعیت واقعاً غیرقابل پیشبینی بود و دقیقاً همان نکتهای که رهبر انقلاب فرمودند که این جسمها و روحها را خدای متعال به خیابانها آورد را همه دیدیم. در بسیاری از جلسات روزهای قبل از 9 دی برخی توصیه میکردند که مردم را خسته نکنیم، چرا که معلوم نیست در صحنه حضور پیدا کنند، برآوردهای بعضی اینگونه بود.
* آثار و پیامدهای این حماسه مهم در فضای سیاسی کشور را چگونه برمیشمرید؟
** رهبر معظم انقلاب در تبیین حماسه 9 دی مکرر با ادبیات بسیار جالب و عمیق صحبت کردهاند. عوامل پیدایش را دست قدرت الهی میدانند و این کار بزرگ را به غیر از اراده الهی انجام ناشدنی قلمداد کرده اند. ارادهها مقهور اراده پروردگار شد. خدای متعال حجت را همیشه تمام میکند و هیچوقت نمیگذارد مردم از خدای متعال طلبکار باشند. جوانان از اطراف و اکناف کشور وقتی میبینند یک عدهای حرمت امام حسین(ع) و عاشورا و عزاداران را هتک میکنند، دلهایشان به درد میآید و سینههایشان از خشم پر میشود. البته طبیعی است و حق هم دارند. عنصر اول هدایت الهی و اراده الهی و عنصر دوم نیز هتک ارزشها مثل توهین به عاشورای حسینی بود.
عنصر سوم که خیلی اهمیت دارد و رهبر معظم انقلاب بسیار بر آن تأکید کردند، بصیرت، وقتشناسی و اقدام بموقع مردم است. میفرمایند وقتی مردم احساس میکنند دشمن در مقابل نظام اسلامی ایستاده است به صحنه میآیند. در دوران دفاع مقدس یک پیوستگی میان انقلاب و دفاع مقدس ایجاد شد. دفاع از انقلاب یعنی دفاع از اسلام. در این صحنه نیز همین موضوع اتفاق افتاد.
همه کسانی که در عرصه سیاسی کشور به هر نامزدی رأی دادند، وقتی دیدند دشمن در صحنه است و متوجه شدند اهداف پلید دشمن چیست، نسبت به آن کسانی که قبلاً به آنها خوشبین بودند، تجدیدنظر کردند و فهمیدند که راه انقلاب و صراط مستقیم چیست.
* ویژگی های این حماسه را بفرمایید.
** در مورد ویژگیهای 9 دی به عنوان یک حرکت خودجوش مردمی که مبتنی بر ایمان و انگیزه مردم بود، به عنوان یک حرکتی که در یک فضای غبارآلود اتفاق افتاد، بارها گفتهام که این روز برای نظام ارزش استراتژیک داشت. این حرکت یک قله فراموش نشدنی است. این حرکت پیامدهایی داشت که به برخی از آنها اشاره میکنم، یکی از پیامدها این بود که پیوند جریان فتنه با دشمن خارجی مشخص شد. ماهیت درونی خیلی از احزاب و گروههای سیاسی در فتنه 88، با حماسه 9 دی مشخص شد. معلوم شد که ضد انقلاب و دولتهای غربی معاند به لحاظ نوع گفتمان، شعار و عملکرد در یک جبهه واحد در مقابل انقلاب ایستادهاند. همچنین رابطه فتنه با خارج از کشور برای ملت ایران مشخص شد. چهره همه عناصر و افرادی نیز که بعد از رحلت امامخمینی(ره) مدعی خط امام بودند، اما به گونهای دیگر عمل میکردند آشکار شد. از سوی دیگر ظرفیت انقلاب اسلامی نمایان شد. حماسه بزرگ 9 دی این باور را ایجاد کرد که تفکر انقلاب اسلامی و مدیریت نظام جمهوری اسلامی ظرفیت بالایی برای مقابله با چالشها دارد. یعنی نظام میتواند آسیبهای داخلی خود را حل کند و از فتنه و گردنه سخت 88 عبور کند. نظام به خوبی مدیریت و فتنه را مهار کرد. نکته بعد برهم ریختن برآورد غربیها و جریان فتنه است. در حماسه 9 دی مشخص شد که غربیها و نخبگان بیبصیرت ما، برآوردی از قدرت انقلاب ندارند. یعنی همانطور که در جنگ 8 ساله اینها آمدند و گفتند که در کشور بازدارندگی دفاعی و ثبات سیاسی نیست، در این فتنه هم مشخص شد که تحلیل دقیقی ندارند. از سوی دیگر عمق راهبردی و قوت نظام همین مردم هستند، اینها برآورد درستی نداشتند و جریان فتنه میخواست از این فرصت انتخاباتی استفاده کند، بر این باور بود که میتواند به تغییر باورهای ذهنی مردم بپردازد و یک بسیج اجتماعی انجام داده و نظام را با چالش مواجه کند!
* با توجه به این نکات و با عنایت به توصیه های رهبر معظم انقلاب ستاد بزرگداشت حماسه 9 دی چه اهدافی را دنبال میکند؟
** هدف اصلی از شکلگیری ستاد 9 دی این است که این حماسه بزرگ را مورد توجه قرار دهد و نهادها و سازمانها برای این حماسه بزرگ کار کنند تا ماندگار شود. رویکرد اصلی ما به فرموده رهبر معظم انقلاب، تبیین روح این حرکت است. ما در حوزه بزرگداشت حماسه 9 دی، چرایی، زمینهها و علل این حماسه بزرگ را تبیین خواهیم کرد که این حماسه در بستر چه فتنهای شکل گرفت، چرا این یک حماسه ماندگار است و خاستگاه و عقبه فتنه چه بود.
همچنین توجه دادن به عناصر برجسته در 9 دی خیلی مهم است. استفاده از حماسه 9 دی برای کنترل و مهار تهدیدات آینده از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. استفاده از این ظرفیت عظیم که در حماسه 9 دی به جریان افتاد برای انتخابات بعدی که در پیش داریم ضروری است. باید بدانیم که دشمن از فرصتهای انتخاباتی استفاده میکند تا نظام را با چالش مواجه کند. باید توجه کرد انتخاباتی که همیشه برای ما تولید قدرت کرده و قدرت نرم ما را افزایش داده دشمن برای آن برنامهریزی کرده تا فتنههای پیچیدهتر و عمیقتر ایجاد کند.
رهبر معظم انقلاب نیز بر پیچیده بودن فتنه آینده تأکید داشتند. بنابراین باید مواظب بود که یک انتخابات مؤثر با حضور گسترده مردم و بدون چالش امنیتی برگزار شود. نکته بعدی که از سیاستهای جدی ما می باشد این است که ما حماسه 9 دی ماه را یک حماسه ملی میدانیم. این حماسهای نیست که احزاب و گروههای سیاسی برای تثبیت موقعیت خود بخواهند آن رامصادره کنند. 9 دی روزی بود که همه گروهها و جریانات و همه کسانی که به نظام علاقه داشتند و رأی داده بودند در آن شرکت داشتند و هیچکس اعم از دستگاه و سازمانها و ... نمیتوانند ادعای تصاحب و پدیدآوری این حماسه را داشته باشد.
در بسترسازی البته مدیریت مقام معظم رهبری نقش مهمی داشت. نیروهای جوان و حزبالله، بسیجیان همیشه در صحنه، نیروهای متعهد و دلسوز، رسانههایی که در خط دفاع از رهبری و انقلاب بودند و در آن زمان رسانه ملی هم بعد از حادثه عاشورا در صحنه بود نقش داشتند اما آنچه که عامل اصلی خلق این رویداد حماسی و ملی بود، همان قدرت و اراده الهی است که به جوشش مردمی منجر شد. بنابراین این رویداد یک رویداد کاملاً ملی است و با همین نگاه هم باید ماندگار شود.
* انتقاداتی وجود دارد در این خصوص که تولیدات فرهنگی در این زمینه کم است. برای رفع این کاستیها چه اقداماتی انجام شده است؟
** تبیین حماسه بزرگ 9 دی مثل خود این حماسه باید توسط ظرفیتهای مردمی و اجتماعی انجام شود. رویکرد ما در ستاد، ایجاد انگیزه در بین نیروهای علاقهمند و متعهد برای تولیدات فرهنگی و هنری خودشان است. بحمدالله در سطح کشور کارهای بسیار خوب و فراوانی در تبیین و روشنگری فتنه 88 و حماسه 9 دی انجام شده است. در ستاد تاکنون بیش از صدها تولید فرهنگی داشتهایم که همه به صورت خودجوش بوده است. کتابهای زیادی که طی این یکی دو سال چاپ شده، سایتهای فراوان و مجموعههای نمایشگاهی و کارهای هنری خوب از جمله آنهاست. مجموعههای تصویری خوب، مجموعههای مولتی مدیا و ... که همه آنها خودجوش و مردمی است نیز از دیگر اقدامات است، حجم کارهای خودجوش و مردمی اصلاً قابل مقایسه با خروجی سایر نهادها و دستگاهها نیست. در این راستا رویکرد ستاد 9 دی در مدیریت کلان و ایجاد مدیریت غیرمتمرکز و شناسایی این ظرفیتهای مردمی، اجتماعی و کمک و حمایت از این ظرفیتها بوده است که تا حد امکان این کار را انجام دادهایم. معتقدیم که انشاءالله با این بسترهایی که دیدار اخیر با رهبر معظم انقلاب فراهم کرد زمینههای جدیدی برای کار، تلاش و تولیدات مفیدتر و مؤثرتر در سطح کشور ایجاد خواهد شد. بعد از این دیدار ما شاهد تحرک خوبی در ستاد بودیم.